Dworzec Kolejowy

Jarocin to miasto, które swoją tożsamość w dużej mierze zawdzięcza kolei. W jego sercu znajduje się imponujący dworzec kolejowy – perła architektury końca XIX wieku i jeden z najważniejszych zabytków kolejnictwa w Wielkopolsce. Ten majestatyczny obiekt, będący świadkiem wielu historycznych wydarzeń, do dziś zachwyca swoją monumentalną architekturą i bogatą historią.

Historia dworca

Dworzec kolejowy w Jarocinie powstał w latach 1870-1875, w okresie intensywnego rozwoju pruskiej kolei. Jego budowa zbiegła się z uruchomieniem dwóch strategicznych linii kolejowych: Poznań-Kluczbork oraz Oleśnica-Gniezno. Obiekt został zaprojektowany jako węzłowa stacja kolejowa, co znacząco wpłynęło na jego wielkość i reprezentacyjny charakter.

Szczególnym momentem w historii dworca była wizyta marszałka Józefa Piłsudskiego 25 października 1919 roku, kiedy to mieszkańcy miasta licznie zgromadzili się, by powitać przywódcę odrodzonej Polski. W późniejszych latach dworzec przeszedł kilka modernizacji, z których najważniejsze miały miejsce w latach 1979-1983 oraz 1987-1988.

Architektura i wystrój

Budynek dworca to wspaniały przykład pruskiej architektury kolejowej. Piętrowa konstrukcja wykonana z czerwonej cegły licowej zachwyca wielopłaszczyznowym dachem zdobionym licznymi facjatami. Nad oknami można podziwiać zachowane do dziś malowidła przedstawiające sceny i symbole związane z miastem.

Wnętrze dworca zachowało wiele oryginalnych elementów wystroju, w tym dekoracyjne stiuki i sztukaterie. Hol główny, podzielony na trzy nawy oddzielone arkadami, imponuje wysokością i przestronnością. Szczególną uwagę zwraca łaciński napis „SALVE AMICUS” (witaj przyjacielu) nad głównym wejściem, wraz z oryginalną tarczą zegarową.

Współczesne funkcje

Infrastruktura kolejowa

Obecnie dworzec pełni funkcję ważnego węzła komunikacyjnego, obsługującego połączenia w kierunku Poznania, Wrocławia i innych głównych miast regionu. Stacja posiada cztery perony z sześcioma krawędziami peronowymi, co umożliwia obsługę wielu połączeń jednocześnie.

Informacje praktyczne: – Kasa biletowa czynna w wybrane dni – Dostępne automaty z napojami i przekąskami – Toaleta płatna – Przejście na perony poprzez tunel podziemny – Brak wind dla osób niepełnosprawnych – Obiekt chroniony przez Straż Ochrony Kolei

Atrakcja turystyczna

Za stacją znajduje się wyjątkowy eksponat – zabytkowy parowóz typu OI49, który stanowi świadectwo kolejarskiej historii miasta. Przy wejściu głównym można zobaczyć tablicę pamiątkową poświęconą powstańcom wielkopolskim z ziemi jarocińskiej.

Podsumowanie

Jarociński dworzec kolejowy to nie tylko zabytek architektury i funkcjonalny obiekt komunikacyjny, ale przede wszystkim symbol rozwoju miasta i jego kolejarskich tradycji. Jego monumentalna bryła, bogaty wystrój i historyczne znaczenie sprawiają, że jest to miejsce warte odwiedzenia zarówno przez miłośników kolei, jak i osoby zainteresowane architekturą czy historią regionu. Dworzec pozostaje żywym świadectwem czasów, gdy kolej odgrywała kluczową rolę w rozwoju miast i kształtowaniu społeczności lokalnych.